14 Mart 2010 Pazar

علیاتو

علیاتو یک از مناطق سرسبز جاغوری که در تابستان دارای هوای بسیار معتدل و در زمستان سرد می باشد این منطقه دارای ده ها چشمه سار های طبعی است که از دامنه های کوهای آن فواران می کند بیشتر از آب های آن برای زراعت و آبیاری استفاده میگردد .


از نظر جغرافیایی:
علیاتو در قسمت شمال شرقی مرکز جاغوری به فاصله حدودا 20 کلومتری آن واقع است . که خود علیاتو از نظر موقعیت جغرافیایی و حدودات آن چنین است :
از طرف شرقی آن به سلسله کوه های که مربوط ولسوالی قرباغ است متصل می باشد و قسمتا به کوتل و کوه های باریک پیوسته می گردد. و از طرف غرب به سلسله کوهای معروف به کوهای یخ آب و چهارگاه که بلندترین کوه های جاغوری است پیوستگی دارد. و از طرف شمال به سلسله کوه های شغله و از طرف جنوب به کوتل معروف به ریگ گردن پیوسته است. کوه های آن سرسبز و دارای علف های خودرو بوده که مردم از آن برای حیوانات شان استفاده می کنند .
از طرف دیگر : علیاتو متشکل از قریه های مختلف است که به نامهای مخصوص به خود یاد می گردد از جمله آن جاها که نسبتا بزرگ و وسیع است منطقهء طورمی، زیتون، تمقول و میانه و پایتنگی است که چندین قریه بزرگ وکوچک را در خود جای داده است .
از نظر جمعیت و ملا بستی :
علیاتو درای هفت ملا بستی کوچک و بزرگ است که از نظر خانوار حدودا شش صد خانوار را در خود جای داده است . اگر میانگین هر خانوار را شش نفر به حساب بیاوریم حدودا چهار هزار نفوس می گردند .
مردم علیاتو از چند ملیت و نژاد تشکیل شده است که اکثریت مردم آن به نام ندام یاد می گردد که ندام از نظر اینکه دو فرزندش در علیاتو مستقر شده بوده بنام بابه کمال و نیک نام یاد می گردد . باقی ملیت ها از مردم خدایداد و بعضا سیدها که بنام اخوند خیل و سادات حیدری نام برده می شود از ملیتهای چند قلندر و غیره نیز در علیاتو ساکن اند که قابل توجه نمی باشند .
راه های مواصلاتی
در علیاتو یک شاه راه عمومی و دو راه فرعی وجود دارد . شاهراه علیاتو به تمام نقاط کشور و بالخصوص صفحات مرکزی افغانستان وصل است و از قسمت جنوبی این شاهراه به مرکز جاغوری و گیلان و غزنی و قندهار، هرات و غیره نیز وصل می گردد. علیاتو داری دو راه فرعی نیز می باشد یکی به باریک منتهی شده و دیگری بطرف تکالغو امتداد پیدا می کند این راه فرعی نیز علیاتو راه به شاهراه های عمومی وصل می کند


.
از نظر فرهنگی :
علیاتو دارای یک لیسه ذکور و یک لیسهء نسوان می باشد که قریه شغله نیز در این دو لیسه اشتراک دارند و تعداد داخله صنوف هر دو لیسه طبق آمارها حدودا 1400 متعلم دارد . هر دو لیسه در منطقه دشت طورمی واقع است که در قسمت شمال علیاتو قرار دارد

.
از نظر اقتصادی ومنابع درامدی آن :
بازار عمومی آن در وسط علیاتو واقع است . مردم علیاتو نسبت به جاهای دیگر ولسوالی جاغوری پس مانده است و نه بازار قابل توجه دارند ونه سرمایه گزاری خوبی در میان آن دیده نمی شود . اما مردم آن زحمت کش وکارگر اند که بیش تر به کارهای زمین داری مشغول هستند.
در زیر چند عکس زیبا از علیاتو را مشاهده  می کنید :












سرزمین پدریم هر زمان آباد و سرسبز باش

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BlogOkulu Gadgets